درس سوم

در جاوا تری دی Java 3D

درس سوم:

Swingizination

قبل از این که کارهای گرافیکی رو ادامه بدیم ، قبلش بریم یه کم این چیزا رو با Swing ای ،AWT ای چیزی مخلوط کنیم که اگه بعداً خواستیم یه برنامه درست درمون بنویسیم نمونیم تو گل!!!!

پس بریم به سمت Swing :

تو این قسمت می خوام یه برنامه فریمی خیلی ساده بنویسم که یه بوم و یه دکمه داره (همین)

تا اینجا ما خیلی ساده یه SimpleUniverse ایجاد می کردیم اونم بدون پارامتر ، که این بی پارامتری بودنه باعث میشد خودش بفهمه که ما دستمون تنگه ،برای همین هم خودش یه فریم خیلی ساده می ساخت ، ولی تو این قسمت می خواییم روی پای خودمون بایستیم، برای همین هم عملیات زیر رو انجام می دیم:

1) اول یه کلاس ایجاد می کنیم با نام WithSwing1 و اون رو زیر کلاس JFrame قرار می دیم.

2) یه SimpleUniverse و یه Canvas3D و یه JButton به صورت عمومی تعریف می کنیم،

3) اندازه فریم رو 420 در 250 قرار میدیم

4) Layout رو به صورت null تنظیم می کنیم ( اینجا برای راحتی اینکار رو می کنیم ،ولی در کل توصیه می کنم خیلی از این Layout بندی استفاده نکنید)

5) تغییر سایز رو غیر مجاز می کنیم و DefaultCloseOperation رو روی EXIT_ON_CLOSE تنظیم می کنیم:

حالا بوم(Canvas3D) و دکمه(JButton) ای رو که تعریف کرده بودیم ،new می کنیم:


بعد از این ، مختصات این دو تا شی رو تنظیم می کنیم و اونا رو به فریممون اضافه می کنیم:

اینجای کار یه کم عجیب غریبه :) ، اون universe ای رو که تعریف کرده بودیم ،الآن new می کنیم ،منتهی با پارامتر ورودی myCanvas :


و در نهایت فریممون رو نمایش می دیم:

در نهایت کل کدمون باید به صورت زیر باشه:

البته این کد رو می تونید از همین جا هم دانلود کنید:

http://safecomp.persiangig.com/CODE/WithSwing1.java

*

نقطه سر خط.